Er du blevet svindlet?

Flere og flere oplever at blive kontaktet af svindlere, der vil have fat i deres penge. Her kan du finde nogle gode råd til, hvad du skal gøre, når du bliver kontaktet af svindlere – og hvad du skal gøre, hvis du er gået i fælden.

Spær din netbank og dit MitID
- også uden for åbningstid

Har du mistanke om, at du er blevet udsat for svindel i netbank, skal du kontakte Andelskassen hurtigst muligt på 87 99 30 00 inden for åbningstiden. Oplys om muligt, hvilke transaktioner det drejer sig om. Derefter vil Andelskassen straks spærre din netbank og undersøge sagen.

Uden for Andelskassens åbningstid bør du kontakte Hotline ved identitetstyveri på +45 33 98 00 98.

Er du blevet svindlet? Send os din indsigelse

Ønsker du at lave en indsigelse om svindel i netbank, kan du udfylde en tro- og loveerklæring, som du indsender til Andelskassen via en formular. Du finder tro- og loveerklæringen og formularen nederst på denne side.

Bemærk: Du kan kun bruge denne formular til indsigelse, hvis du er blevet svindlet i netbank. Hvis dit/dine kort er blevet misbrugt, skal du lave en kortindsigelse. Det kan du læse mere om her.

Sådan spærrer du din netbank

1. Log på netbank 

2. Klik på "Dit navn" Øverst højre hjørne 

3. Vælg Adgang og Samtykker 

4. Vælg fanen Spærring 

5. Klik Ja til "spær min bruger" 

Skift kode på din mobilbank

  1. 1. Log på netbank 

2. Klik på "Dit navn" Øverst højre hjørne 

3. Klik på mobilbank 

4. Klik på Skift mobilkode 

Sådan spærrer du dit MitID

1. Gå til mitid.dk og login med dit MitID

3. Tryk på knappen "Se" under "Identifikationsmidler"

4. Check listen over aktive identifikationsmidler og spær dem, du ikke kender

5. Tryk på dit navn i øverste højre hjørne og vælg "MitID profil"

6. Tryk på "Redigér Bruger-ID"

7. Vælg et nyt Bruger-ID, som du fremover skal benytte i forbindelse med login via MitID

8. Kontakt hurtigst muligt Andelskassen 

Hvad kan du gøre for at undgå svindel?

Privat

Falske opkald

Bliver du ringet op, og du bliver usikker på, om det kan være en svindler, så afbryd samtalen. Vil nogen i kontakt med dig, så prøver de nok at ringe igen. Ved at være opmærksom på et par kendetegn kan du lære at spotte svindelopkald.

Privat

Falske beskeder med links

Vær opmærksom på links i messenger-beskeder og SMS'er. Det kan være svært at vurdere, om en henvendelse er fup eller ægte. Men der er små detaljer, du kan holde øje med.

Privat

Falske mails

I en travl hverdag med mange mails fra myndigheder og virksomheder, kan man nemt komme til at klikke på links i en mail. Det er netop det, svindlerne håber på og udnytter med fupmails.

Privat

Falske profiler

Svindlere gemmer sig ofte bag falske profiler for at snyde dig til at overføre penge. Det kan også være for at få adgang til og måske afsløre dine personlige oplysninger.

Ved du, hvordan du spotter digital svindel?

Det kan være svært at gennemskue, hvornår nogen prøver at svindle dig over mail, SMS eller opkald.

Privat
info card logo

Husk altid

At banker eller offentlige myndigheder aldrig vil kontakte dig og bede dig om personlige oplysninger, som eksempelvis dit MitID/NemID eller dine kortoplysninger.

Privat
info card logo

Brug appen Mit digitale selvforsvar

Med appen "Mit digitale selvforsvar" kan du holde dig opdateret om forskellige typer svindel og om digitale trusler som virusangreb. Appen giver dig også gode råd om, hvad du skal gøre, hvis du er blevet svindlet eller angrebet digitalt

Vidste du

For at beskytte mod svindel har Andelskassen en grænse for daglige overførsler af netbank. Det betyder, at du kan lave overførsler og betalinger til andre for max 25.000 kr. om dagen. Bemærk: Beløbsgrænsen gælder ikke for overførsler mellem egen konti eller betalinger, der er tilmeldt betalingsservice.

Send os din indsigelse (gælder ikke kortindsigelser)

Har du været udsat for økonomisk svindel i netbank og ønsker at lave en indsigelse, skal du udfylde denne tro- og loveerklæring og sende den ind via formularen herunder.

Er dit/dine kort blevet misbrugt, skal du i stedet sende os en kortindsigelse. Det finder du mere om her.

Indsigelse - svindel i netbank

Oplysninger om dig

Indtast for- og efternavn

Indtast dit telefonnummer

Her kan du skrive en besked til til os

Vedhæft dokumenter

Her vedhæfter du den udfyldte tro og love erklæring

Vigtigt - hvis der er mere end et dokument, skal du samle alle dokumenter et sted på din computer og uploade dem samlet

Skriv til os

Har du spørgsmål, er du velkommen til at sende os en mail.