Vilkår for behandling af personoplysninger i mobilbank
Disse vilkår for behandling af personvilkår (”Vilkårene”) gælder for app’en Andelskassens Mobilbank (”Mobilbanken”), der udbydes af Danske Andelskassers Bank A/S, CVR: 31 84 32 19, Baneskellet 1, Hammershøj, 8830 Tjele (”vi” eller ”Andelskassen”). Andelskassen er ansvarlig for indsamlingen og behandlingen af dine personoplysninger i forbindelse med din brug af Mobilbanken. Andelskassens Mobilbank er udviklet af Bankernes EDB Central (”BEC”), der er Andelskassens data- central og dermed databehandler for Andelskassen.
Vilkårene supplerer de generelle vilkår for brug af Andelskassens Netbank Privat og Andelskassens Netbank Erhverv, der fremgår af den aftale om netbank, der indgået mellem dig og Andelskassen. Vilkårene beskriver dine rettigheder vedrørende vores indsamling, anvendelse, opbevaring, deling og beskyttelse af dine personoplysninger. Vilkårene gælder for Mobilbanken, uanset hvordan du får adgang til, eller bruger den. Vi henviser i øvrigt til vores persondatapolitik.
1. Indsamling af personoplysninger
1.1. Automatisk indsamlede oplysninger
Når du bruger Mobilbanken, indsamler eller behandler vi en række oplysninger, som vi modtager fra din mobiltelefon, tablet eller anden benyttet enhed. Oplysningerne omfatter, men er ikke begrænset til, følgende:
- IP-adresse
- Enhed id eller entydig identifikation
- Geo-lokation
- Oplysninger om enheden: producent, mærke, model, hardware navne, skærmopløsning, sprog
- Styresystem version
- App type og version
- Tidspunkt for logon
- Tidspunkt for diverse hændelser, f.eks. godkendelsen af en betaling
- Brugernummer
For at hjælpe med at beskytte dig mod svindel og misbrug af dine personoplysninger, indsamler vi personoplysninger om dig og din interaktion med Andelskassens Mobilbank. Vi kan også evaluere din mobiltelefon, tablet eller anden benyttet enhed for at identificere skadelig software eller aktiviteter. Mobilbanken benytter en sessions-id cookie, jf. nærmere nedenfor.
1.2. Personoplysninger, som du selv afgiver
Vi indsamler og opbevarer alle oplysninger, du afgiver, når du bruger Mobilbanken, herunder, men ikke begrænset til, oplysninger som du afgiver, når du gennemfører betalinger til en tredjepart, skriver til din rådgiver m.m.
1.3. Indsamling af personoplysninger fra andre kilder
Vi kan også indhente personoplysninger om dig fra tredjeparter såsom SKAT og identitetsverifikationstjenester. Indhentelse af oplysninger fra SKAT kræver din forudgående accept via MitID godkendelse.
1.4 Oplysninger om geo-lokation
Når du benytter Mobilbanken, kan vi modtage oplysninger om din placering og din mobile enhed, herunder et entydigt id til din enhed. Vi kan bruge disse oplysninger til at give dig lokalisationsbasere- de tjenester, såsom placering af bankfilialer/hæveautomater, søgeresultater og andet personligt ind- hold. Vi behandler kun oplysninger om din placering, mv., hvis du anmoder om brug af de funktioner i Mobilbanken som kræver det, eller du har givet særskilt samtykke hertil. De fleste mobile enheder gør det muligt at kontrollere eller deaktivere placeringstjenester i enhedens indstillingsmenu, hvis du ikke længere ønsker, at vi indsamler disse oplysninger om dig.
1.5 Andre funktioner i Mobilbanken
Visse funktioner i Mobilbanken kræver adgang til dit kamera eller behandling af kontaktoplysninger i din mobile enhed. Vi behandler alene oplysninger i disse sammenhænge, hvis du forinden har givet dit samtykke hertil.
2. Behandlingens formål
Vi bruger de personoplysninger, som vi indsamler om dig, til følgende formål:
- Behandling af transaktioner og fremsendelse af meddelelser om dine transaktioner
- Lagring og visning af data for dig og de pengeinstitutmedarbejdere, som måtte have behov for at se dine data for at kunne varetage dit kundeforhold, f.eks. behandle din ansøgning el- ler yde rådgivning, bekræfte din identitet, mv.
- Gennemførelse af kreditvurdering i forbindelse med fx indsendte låneansøgninger
- Opkræve aftalte gebyrer
- At opdage, forebygge og/eller afhjælpe svig eller andre potentielt forbudte eller ulovlige aktiviteter, samt at styre risici og beskytte vores it-infrastruktur, herunder fejlfinding
- At forebygge, opdage og afhjælpe overtrædelser af gældende brugeraftaler og politikker
- At yde målrettet markedsføring og produkttilbud til dig, hvis du har givet særskilt samtykke til at modtage markedsføring fra os. Du kan altid afmelde dig markedsføring
- At kontakte dig via de kanaler, som du har angivet i netbank; Information og varsling af ændringer i Vilkårene samt netbanks brugervilkår
Personoplysninger indsamles endvidere for at kunne tilbyde dig en effektiv, sikker og brugervenlig oplevelse. Vi sletter eller anonymiserer dine personoplysninger, når det ikke længere er nødvendigt at behandle eller opbevare dem til et eller flere af ovenstående formål eller for at opfylde de lovgivningsmæssige krav, som vi er underlagt.
3. Opbevaring og beskyttelse af dine personoplysninger
Dine personoplysninger opbevares i Danmark. For at begrænse risikoen for tab, misbrug, uautoriseret adgang, videregivelse og ændringer, beskytter vi dine personoplysninger med tekniske, fysiske og administrative sikkerhedsforanstaltninger.
Nogle af de sikkerhedsforanstaltninger, vi bruger, er firewalls og datakryptering, fysiske adgangskontrol til vores datacentre, og godkendelse via MitID i Mobilbanken.
4. Videregivelse af dine personoplysninger
4.1 Videregivelse offentlige myndigheder
Andelskassen videregiver, hvor lov kræver det, oplysninger til:
- SKAT
- Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet (SSK) og
- Andre offentlige myndigheder, når banken er forpligtet til videregivelsen
4.2 Videregivelse til andre private
Andelskassen videregiver dine oplysninger til:
- Andre pengeinstitutter m.v. til brug for korrekt registrering ved overførsel af penge
- Kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre ved kreditvurdering og din misligholdelse af aftaler
- Andre samarbejdspartnere, såfremt videregivelsen er nødvendig for at Danske Andelskassers Bank A/S kan overholde sin aftale med dig, og du har givet samtykke til videregivelsen.
5. Cookies
Mobilbanken benytter en sessions-id cookie. Denne cookie indeholder et unikt nummer (sessions-id). Nummeret bruges af systemet til at identificere dig som bruger, så længe systemet betjenes. Sessions- cookien bliver fjernet, når du logger af Mobilbanken.
Mobilbanken kan, såfremt du ønsker det, huske dit brugernummer til næste login. Brugernummeret lages i Mobilbankens indbyggede database, og bliver ikke fjernet, når du logger af Mobilbanken. Du kan undgå dette eller få slettet allerede registrerede oplysninger ved i login billedet at fjerne fluebenet i feltet ”Husk bruger”.
6. Dine rettigheder
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, dog med visse lovbestemte undtagelser. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod indsamlingen og mod den videre behandling af dine personlige oplysninger. Du har herudover også ret til at få berigtiget dine personlige oplysninger, hvis der er behov herfor.
Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. I tilfælde heraf vil vi slette eller anonymise- re dine personoplysninger, medmindre vi er berettigede til at behandle dine personoplysninger på et andet grundlag eller er forpligtede hertil i henhold til lovgivningen.
Du skal være opmærksom på, at du måske ikke længere vil have mulighed for at anvende Mobilbanken, hvis du tilbagekalder dit samtykke. Tilbagekaldelse af samtykket påvirker ikke den behandling, der har fundet sted inden du tilbagekalder samtykket.
7. Klageadgang
Hvis du ønsker at klage over behandlingen af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte Danske Andelskassers Bank A/S, Att.: Direktionssekretariatet, Baneskellet 1, Hammershøj, 8830 Tjele. Du kan også indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade, 28, 5., 1300 København K.
8. Spørgsmål
Har du spørgsmål vedrørende vilkårene, er du velkommen til at kontakte din rådgiver eller bankens Direktionssekretariat på mail til disek@andelskassen.dk.